نکات نگهداری پرینتر

در این مقاله قصد داریم نکات نگهداری پرینتر را بازگو کنیم تا علاوه بر اینکه عمر دستگاه طولانی‌تر باشد کارایی و عملکرد بهتری هم داشته باشد. ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد کار مهمی داشته باشید که نیاز به چاپ با دستگاه پرینتر باشد اما ناگهان متوجه می‌شوید که دستگاه شما به خوبی کار نمی‌کند و نیاز به تعمیر دارد و باید از خدمات شرکت‌های تعمیرات پرینترهای اصفهان استفاده کنید.
معمولا علت اصلی این آن به این دلیل است که شما از دستگاه پرینتر خود به خوبی مراقبت و نگهداری نکرده‌اید. فرق چندانی ندارد که دستگاه پرینتر شما لیزری یا جوهرافشان است. در ادامه شما را با نکات مهم در مورد نگهداری دستگاه پرینتر آشنا می‌کنیم.

مهم‌ترین نکات نگهداری پرینتر

نکات نگهداری پرینتر عبارت است از:

  1. تمیز کردن سر چاپ
  2. تمیز کردن بخش‌های داخلی دستگاه پرینتر
  3. بررسی و تمیز کردن زیر کاپوت
  4. شارژ کردن کارتریج
  5. خاموش کردن دستگاه پرینتر
  6. بارگیری آخرین درایورها
  7. تعویض کارتریج‌ها قبل از خشک شدن
  8. مراقبت و نگهداری از دفترچه راهنمای چاپگر
  9. به صورت مرتب از دستگاه پرینتر استفاده کنید

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. تمیز کردن سر چاپ

لازم است که حداقل یک بار در ماه سر چاپ را تمیز کنید. برای این کار باید کارتریج را بردارید. سپس آن را با آب گرم تمیز کنید. اگر کارتریج خشک شد برای شارژ آن از خدمات مرکز شارژ کارتریج در اصفهان استفاده کنید.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از دستمال مرطوب یا الکل برای تمیز کردن سر چاپ استفاده نکنید. بعد از تمیز کردن سر چاپ پرینتر مجدداً آن را در جای خود قرار دهید. سپس منتظر بمانید که سر چاپ کاملاً خشک شود.

تمیز کردن سر چاپ

2. تمیز کردن بخش‌های داخلی دستگاه پرینتر

از دیگر مواردی که باعث افزایش طول عمر دستگاه می‌شود تمیز کردن بخش‌های داخلی دستگاه چاپگر است که مرتب باید تمیز شود. نباید اجازه دهید که لایه‌ای از گردوخاک روی دستگاه بنشیند زیرا باعث ناکارآمدی دستگاه خواهد شد.

با استفاده از یک دستمال بدون پرز و مرطوب کردن آن تمامی گردوخاک را از روی دستگاه بردارید. در هنگام تمیز کردن دستگاه چاپگر نباید بر روی دکمه‌ها و ابزارها فشار زیادی وارد کنید. در صورتی که با دستمال تمیز نمی‌شود می‌توانید از هوای فشرده شده برای تمیز کردن آلودگی‌ها و گرد و غبار استفاده کنید.

3. بررسی و تمیز کردن زیر کاپوت

برای تمیز کردن دستگاه چاپگر صرفاً توجه به کارتریج تونر کافی نیست بلکه شما باید حتما کاپوت دستگاه را بلند کنید و بخش‌هایی که گیر کرده است یا شکسته شده را از داخل بررسی کنید. بیشتر دستگاه‌های پرینتر دارای تشخیص داخلی هستند تا از وجود ساییدگی و فرسودگی باخبر شوید. با توجه به چراغ‌های نگهداری در زمان مناسب و انجام دادن اقدامات صحیح می‌تواند دستگاه شما را در برابر آسیب‌ها و صدمات بیشتر حفظ کند. مراقب باشید که این بخش کوچک را جایگزین کنید در غیر این صورت امکان خاموش شدن دستگاه چاپگر وجود دارد.

در ضمن خوب است در یک کیت تعمیر و نگهداری پرینتر خود سرمایه‌گذاری کنید. با این اقدام شما می‌توانید فن چاپگر و دیگر بخش‌های آسیب‌دیده که احتمال تجمع گردوخاک و جوهر باقیمانده وجود دارد کمک کند. زمانی که لوازم یدکی برای دستگاه پرینتر خود خریداری می‌کنید باید از کیفیت و استاندارد بودن تمامی قطعات مطمئن باشید. قطعات فرسوده را جایگزین قطعات اصلی متناسب با مدل دستگاه پرینتر خود کنید.

شارژ کردن کارتریج

4. شارژ کردن کارتریج

قیمت شارژ کردن کارتریج بالا است به همین خاطر برخی از افراد به دلیل اینکه هزینه‌های خود را کاهش دهند کارتریج‌های ارزان‌ قیمت و بی‌کیفیت تهیه می‌کنند. به هیچ عنوان در کیفیت کارتریج تونر و جوهر خساست به خرج ندهید؛ زیرا شما با انتخاب کارتریج‌های با کیفیت و معتبر عمر دستگاه پرینتر خود را بالاتر می‌برید. همچنین دستگاه چاپگر کارایی و عملکرد بهتری خواهد داشت.

همانطور که می‌دانید در صورتی که کارتریج شما بی‌کیفیت و غیراستاندارد باشد بر روی سخت‌افزار پرینتر شما هم تأثیرات مخربی می‌گذارد. اگر کارتریج جوهرافشان هم بی‌کیفیت باشد باعث خواهد شد که چاپ ضعیف‌تری داشته باشید.

5. تعویض کارتریج‌ها قبل از خشک شدن

اجازه دهید که کارتریج شما کامل خشک شود سپس زمانی که سطح کارتریج به زیر حد نرمال می‌رسد و هنگام خشک شدن جوهر کارتریج نرم‌افزار دستگاه پرینتر نشانه‌هایی را اعلام می‌کند.
پیش از اتمام جوهر، کارتریج را بردارید و یک کارتریج دیگر جایگزین کنید. اگر کارتریج خشک شود احتمال ساییدگی و پارگی سر دستگاه چاپگر خواهد شد.

6. خاموش کردن دستگاه پرینتر

در صورتی که مدت زمان زیادی نیست که از دستگاه پرینتر استفاده می‌کنید آن را خاموش کنید؛ زیرا دستگاه زمانی که روشن باشد گرمای زیادی تولید می‌کند. اگر هدر چاپگر روشن باشد می‌تواند باعث کارتریج را در حالت روشن خشک کند و به تدریج باعث مسدود شدن هدر خواهد شد. دستگاه پرینتری به که صورت مداوم روشن است ولی از آن استفاده نمی‌شود می‌تواند منجر به ساییدگی و فرسایش قطعات دیگر شود. به همین دلیل خوب است که اگر از دستگاه استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید.

تعویض کارتریج‌ها قبل از خشک شدن

7. بارگیری آخرین درایورها

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که بسیاری از کاربران از آن چشم‌پوشی می‌کنند؛ بروزرسانی به جدیدترین درایورها است. با نصب جدیدترین درایورها سازندگان و بروز بودن آن‌ها باعث حفظ عملکرد دستگاه پرینتر شما می‌شود. بعضی از دستگاه‌های پرینتر زمان درایو جدید در وبسایت سازنده را نشان می‌دهند. با وجود این اعلان‌ها از آن‌ها غافل نشوید. بیشتر آن‌ها از سو عملکرد سخت‌افزاری دستگاه پرینتر به درایورهای قدیمی رسیده است. بهتر است هوشمندانه رفتار کنید و به صورت مداوم به وبسایت سازندگان سر بزنید تا به موقع بتوانید درایورهای چاپگر را بروزرسانی کنید.

8. مراقبت و نگهداری از دفترچه راهنمای چاپگر

دفترچه راهنمای چاپگر بسیار مفید است و شما زمانی که با مشکلی مواجه می‌شوید می‌توانید با مطالعه آن سریع آن را رفع کنید. بهتر است آن را در مکانی امن نگهداری کنید تا هر زمان به آن نیاز داشتید در دسترس باشد. ممکن است بر روی دستگاه پرینتر چراغ‌های نگهداری روشن شود و شما هم علت را نمی‌دانید به راحتی با مراجعه به دفترچه راهنما دستگاه می‌توانید دلیل آن را پیدا کنید. بیشتر سازندگان دستگاه چاپگر لیست کامل و جامعی از مشکلات همراه با راه‌حل‌های احتمالی دارند.

استفاده از دستگاه پرینتر

9. به صورت مرتب از دستگاه پرینتر استفاده کنید

نکته بسیار مهمی که در مورد نگهداری دستگاه چاپگر وجود دارد این است که مرتب از چاپگر استفاده کنید. افرادی که از دستگاه پرینتر خود به مدت طولانی استفاده نمی‌کند به مرور زمان باعث خشک شدن کارتریج می‌شد حتی اگر به صورت منظم نیازی به چاپ ندارید.

بهتر است هر از گاهی دستگاه را روشن کنید و یک صفحه یا دو صفحه چاپ بزنید تا از سالم بودن دستگاه پرینتر اطمینان حاصل کنید؛ زیرا اگر چاپگر روزهای متوالی دست نخورده باقی بماند باعث خشک شدن جوهر می‌شود و از امکان داغ شدن هدر چاپ می‌شود و صدمات و مشکلات جدی و شدیدی به دستگاه می‌رسد. برای اینکه مطمئن باشید از خشک نشدن کارتریج به شما توصیه می‌شود که حداقل به مدت 10 روز یک بار چاپ تمام رنگی بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *