شغل تعمیرات ماشین‌های اداری

اگر نوجوان هستید و به تعمیرات ماشین‌های اداری به عنوان شغل خود در آینده فکر می‌کنید یا قصد تغییر شغل دارید و تعمیرات دستگاه‌های اداری جزء استعداد‌های شماست و یا اینکه صرفا نسبت به شغل تعمیرات ماشین‌های اداری کنجکاو و علاقمند هستید این مقاله برای شماست. اگر نیازمند به آشنایی و جمع آوری اطلاعات در این زمینه می‌باشید پس مطالب آن را تا انتها دنبال کنید.

ماشین‌های اداری شامل چه دستگاه‌ها می‌باشد؟

ماشین آلات اداری به عنوان تجهیزات مورد استفاده در یک دفتر تعریف می‌شوند. به عنوان مثال: تلفن، کامپیوتر، پرینتر، اسکنر، دستگاه فکس، دستگاه کپی، دستگاه پرس کارت شناسایی و … این ماشین‌ها هم ابزار هستند و هم وظایف اداری را کامل می‌کنند.

تفاوت ماشین‌های اداری و تجهیزات اداری در چیست؟

در زبان عامیانه و به طور کلی این دو عنوان بسیاری از مواقع به جای هم یا در جایگاه اشتباه استفاده می‌شوند اما آنچنان ایرادی هم به این اتفاق وارد نیست زیرا تفاوت بین ماشین‌ها و تجهیزات اداری ظریف است و برای تمیز داشتن این دو از هم باید وارد بحث تخصصی ماجرا شد.
از نظر مکانیکی تجهیزات برای ساخت یا تولید محصولات مختلف استفاده می‌شوند و اگر شما در تعمیرات مهارت دارید، تجهیزات اداری می‌شود بخشی از ابزار شما برای تعمیر ماشین‌های اداری و ماشین‌ها برای کار کردن به یک منبع تغذیه نیاز دارند.

ماشین های اداری

کار تکنسین ماشین‌های اداری چیست؟

تکنسین‌های ماشین‌ها اداری، تجهیزات مرتبط مانند چاپگر‌ها و تجهیزات جانبی آن‌ها را که مورد استفاده در بسیاری از مشاغل است را نصب، نگهداری، عیب‌یابی و تعمیر می‌کنند.
پس شغل تعمیرات ماشین‌های اداری شامل دو بخش به هم مرتبط می‌باشد بخش اول نصب تجهیزات جدید در ادارات و بخش دوم تعمیر و نگهداری آن‌ها.

برخی از فعالان در این سیستم فقط در کارگاه خود به تعمیرات می‌پردازند و برای خود کار می‌کنند این عده پرینتر، اسکنر، دستگاه فتوکپی و فکس را برای مشاغل کوچکتر نصب و تعمیر می‌کنند.

عده‌ای دیگر به دلیل دشواری در حمل ماشین‌های اداری بزرگتر برای تعمیر تجهیزات به منازل، ادارات یا کارخانه‌ها می‌روند و این متخصصان در کنار وظایف اصلی تعمیر، سرویس و نگهداری؛ خرید و فروش قطعات و ابزار‌های لازم را جهت تعویض قطعات آسیب دیده انجام می‌دهند که در اصل  فعالیت این گروه پشتیبانی فنی در این کار محسوب می‌شود. امروزه شرکت‌های مختلفی در زمینه‌ی تعمیر پرینتر در اصفهان به صورت تخصصی و حرفه‌ایی مشغول به فعالیت هستند. خلاصه مطلب این است که  از تعمیر، سرویس و تعویض قطعات تا نصب و راه اندازی سخت افزاری و نرم افزاری و حتی تعمیرات ساده و سرویس‌های ساده مانند نظافت، روغن کاری و تنظیمات جزئی نیز بر عهده یک تکنسین ماشین‌های اداری است.

نحوه تعمیر

دوره‌های آموزشی تعمیرات ماشین‌های اداری

برای شرکت در این دوره‌ها مثلا دوره‌هایی مثل آموزش کامل شارژ کارتریج می‌توانید در آموزشگاه‌های فنی ثبت نام کنید یا به کارگاه‌های تعمیرات ماشین‌های اداری نزدیک محل زندگی خود مراجعه کنید و به عنوان دستیار مشغول کار شوید که در ابتدا انجام وظایف نگهداری و تعمیراتی که مشکل آن‌ها محدود می‌باشد تحت نظارت مسئول مربوطه به عهده شماست.

اما با پایداری و استمرار در یادگیری، وظایف شما در این سطح محدود نمی‌شود و ساختاری برای توسعه مهارت‌های شما ایجاد می‌کنند که با گذشت زمان امکان واگذاری کامل مسئولیت تعمیر و سرویس یک دستگاه به شما محول می‌شود.
این مشاغل معمولاً در سایت‌های کاریابی، اپلیکیشن‌های آگهی استخدام و در دیگر وب سایت‌ها و روزنامه‌های محلی و از طریق آژانس‌های استخدام تبلیغ می‌شوند.

عیب یابی دستگاهچه میزان تسلط برای این حرفه نیاز است؟

سرعت در عیب‌یابی به میزان تسلط شما در این کار بستگی دارد و باید در نظر داشته باشید شما زمان زیادی برای عیب‌یابی و رفع آن ندارید زیرا در این صورت جلب رضایت مشتری سخت خواهد شد و در زمان کوتاهی باید مشکلات دستگاه پرینتر و یا کارتریج را ارزیابی کنید.

یک متخصص در این کار باید علاوه بر مشکلات پیش آمده، مشکلات رایج و احتمالی که ممکن است رخ دهد را پیش بینی کند و نحوه برخورد با آن را توضیح دهد. این کار از تماس‌های غیر ضروری مراجعه کنندگان بابت مشکلات جزئی جلوگیری می‌کند. اما تکنسین‌هایی با تسلط زیاد نیز هستند که از راه دور با تماس تلفنی یا تصویری مشاوره‌هایی در جهت سرویس دستگاه پرینتر انجام می‌دهند و مشتریان را راهنمایی می‌کنند که به این کار تعمیرات از راه دور گفته می‌شود و نیازمند تسلط کامل است.

تسلط بر کار

محیط کار

کارگاه‌های کوچک، سازمان‌های بزرگ، کارخانه‌های دور، دفاتر کوچک، ادارات شلوغ، یک محیط ساکت و آرام اداری و … هرکدام از این‌ها می‌تواند محیط کاری یک متخصص خدماتی و تعمیراتی باشد.

گاهی اوقات ممکن است تعمیرکاران مجبور شوند در فضاهای کوچک یا محدود در یک محیط اداری شلوغ کار کنند. آن‌ها ممکن است مجبور باشند ابزارهای سنگین حمل کنند، زمان‌های زیادی ایستاده باشند تا تجهیزات را بررسی کنند.
معمولا در هر محیطی بنا به نظر مدیریت و راحتی و پیشنهاد خود تعمیرکاران لباس خاصی یا لباس معمولی به عنوان یونیفرم تعیین می‌شود که پوشیدن آن الزامی است.

دقت در کار

آیا تعمیر ماشین‌های اداری شغل سختی است؟

حقیقتا شغل آسانی نیست اما در دسته‌ی مشاغل سخت و طاقت‌فرسا قرار نمی‌گیرد. کسانی که در این کار فعالیت می‌کنند و خدمات ارائه می‌دهند معمولاً بین ۵۰ تا ۷۰ ساعت در هفته کار می‌کنند حتی ممکن است برای پاسخگویی سریع به مشتریانی که مشکلات فنی فوری دارند در ساعات غیر کاری جوابگو باشند و گاهی اوقات کار در تعطیلات نیز لازم است خصوصا اگر بخواهید در کنار سرویس و تعمیر به خرید و فروش ماشین‌های اداری نیز بپردازید در این صورت وقت بیشتری از شما گرفته می‌شود.

اما همه این‌ها بستگی به نظر کارفرمای شما دارد یا اگر به تنهایی کار کنید قطعا این ساعات و روز‌های کاری برای شما متفاوت خواهد بود.
بدون شک استعداد داشتن در انجام کار‌های فنی و تلاش مداوم لازمه موفقیت در این شغل است. اما تلاش شبانه روزی شما را مطالبه نمی‌کند فقط کافی است در ساعات کاری به طور کامل روی کار تمرکز داشته باشید.
در نظر داشته باشید عیب‌یابی و سرویس اینگونه دستگاه‌ها نیازمند دقت، تمرکز و صبر است. اگر این ۳ شاخصه را دارید این شغل را برای شما پیشنهاد می‌کنم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *