کارتریج دستگاه پرینتر

امروزه دستگاه‌های زیادی به صورت مصرفی وجود دارند که شیوه‌های قدیمی را منسوخ کرده و خود به شکل نوین در حال پیشروی در صنعت و فعالیت‌های سازمانی هستند. یکی از این دستگاه‌ها پرینتر است، از دستگاه پرینتر استفاده‌های زیادی می‌شود و به عنوان یکی از دستگاه‌های پرمصرف کاربردی به کار برده می‌شود.
با این حال هنگامی که پرینتر خریداری می‌شود باید نکاتی را در رابطه با لوازم جانبی دیگری که در کنار آن و یا در سیستم داخلی دستگاه به کار برده شده است اطلاعاتی را در دست داشت تا بتوان از دستگاه پرینتر به شکل مطلوبی بهره‌مند شد. در اصل دستگاه پرینتر می‌تواند برای فعالیت‌های سازمانی زیادی موثر و مفید باشد. عملیات‌هایی مانند پرینت گرفتن از مستندات یکی از فرایند‌های بسیار نوآورانه در عصر ارتباطات و فناوری بود زیرا بسیاری از کار‌های اداری را به شکل آسان‌تری رقم زد.
بنابراین در هنگام خرید پرینتر به نوع آن باید دقت زیادی شود، زیرا به کار بردن دستگاه پرینتر نامرغوب می‌تواند هزینه‌های زیادی را ایجاد کند و منجر به از دست دادن سرمایه‌ای باشد که در رابطه با خرید دستگاه هزینه شده است.

کارتریج چیست؟

به سایر موادی که در دستگاه پرینتر از هر نوعی چه از مدل پرینتر‌های جوهر افشان و همین طور جوهر‌هایی که در پرینتر‌های لیزری به کار برده می‌شود که به آن‌ها پودر یا تونر نیز گفته می‌شود.
بنابراین در دستگاه پرینتر مخزنی وجود دارد که در این مخزن جوهر یا به عبارت دیگر تونر قرار داده می‌شود که به آن کارتریج دستگاه پرینتر گفته می‌شود. کارتریج نیز در نوع خود به صورت مصرفی کاربرد دارد.
برای به دست آوردن معنی و مفهوم درست از کارتریج ابتدا باید آن را از نظر لغوی مورد بررسی قرار داد. مفهوم کلمه کارتریج از نظر معنا و لغت در زبان انگلیسی به آن استوانه و یا فشنگ گفته می‌شود.

دستگاه کارتریجبنابراین معنای دیگری که بیشتر افراد که از آن بهره‌مند می‌شود به این شکل است که آن را از کاربردی که برای دستگاه کارتریج وجود دارد به دست می‌آورند.
در اصل کارتریج می‌تواند تمامی عکس‌ها و مدارک و اسنادی را که قرار است به چاپ برساند را با جوهر مورد نظر به مرحله چاپ می‌رساند.
بنابراین جوهر و یا به عبارتی تونر در داخل دستگاه استوانه‌ای شکل قرار داده می‌شود که برای چاپ کردن از آن استفاده می‌شود.
دسته بندی‌هایی که برای پرینتر در نظر گرفته می‌شود به دو صورت خواهد بود که البته این دسته بندی‌ها بر اساس عملکردی که از دستگاه پرینتر انتظار می‌رود به وجود می‌آید.
کارتریج دستگاه پرینتر به دو صورت لیزری و یا جوهری وجود دارد و تقسیم بندی می‌شود، با این حال باید این نکته را مورد ارزیابی قرار داد که لیزری و جوهری بودن کارتریج می‌تواند مدل دستگاه پرینتر را مشخص کند.
بنابراین کارتریج خود جوهر نیست با این حال بیشتر افراد استنباط نادرستی از دستگاه پرینتر دارند و همین طور این که جوهر موجود در دستگاه را به عنوان همان کارتریج می‌شناسند، در صورتی که جوهر تنها درون کارتریج وجود دارد و عمل چاپ انجام می‌شود. در برخی از مواقع ممکن است چاپ به درستی انجام نشود که در این صورت باید دلایل شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر مورد بررسی قرار بگیرد، ممکن است قطعاتی از پرینتر آسیب دیده باشد که لازم است از کارشناسان تعمیر پرینتر در اصفهان کمک بگیرید.

کارتریج و انواع آن

  • جوهری
  • لیزری

کارتریج دستگاه پرینتر فرایند چاپ را انجام می‌دهد به این شکل که ابتدا جوهری که در قسمت استوانه‌ای شکل قرار دارد روی هد پرینتر قرار می‌گیرد و عملیات چاپ انجام می‌شود. جوهر‌ها رنگ‌های متفاوتی دارند و هنگامی که از آن‌ها استفاده می‌شود منجر به چاپ‌های رنگی خواهد شد. عملکرد کارتریج به همراه دستگاه پرینتر به صورت ادغام شده خواهد بود و هر یک از آن‌ها به تنهایی نمی‌توانند فعالیت‌های مورد نظر را انجام دهند. روش‌های شناسایی کارتریج اصل از تقلبی مختلف است ولی برای اطمینان از اصل بودن کارتریج پیشنهاد می‌کنیم از معتبرترین مراکز شارژ کارتریج در اصفهان کارتریج اصل را تهیه کنید.دستگاه کارتریج

بررسی مسیر عملیات چاپ

برای این که پرینتر بتواند کار خود را به درستی انجام دهد باید این نکته را مورد ارزیابی قرار داد که ابتدا دستگاه پرینتر کارتریج به کمک سوزن نازل می‌تواند نقطه‌های ریزی را ایجاد نماید که این نقاط ریز بر روی کاغذ چاپ می‌شود.
بنابراین قبل از این که حالت چاپ برای دستگاه ایجاد شود به صورت پاششی قطرات ایجاد شده کار خود را انجام می‌دهند.
نوع دیگری از پرینتر‌ها با نام پرینتر اچ پی از حرارت نیز برخوردار است در اصل در سیستم‌هایی مانند ترمال جوهر به دست آمده بر اثر حرارت روی صفحه به دست می‌آید.

رنگ چاپ چگونه به دست می‌آید؟

یکی از سوالاتی که شاید ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می‌دارد چگونگی به دست آمدن رنگ برای دستگاه پرینتر خواهد بود. برای به دست آوردن رنگ مورد نظر برای دستگاه چاپ کارخانجات تولید کننده رنگ مورد نظر ابتدا مواد اولیه آن را که به صورت دانه‌های بلند پلاستیکی است را با اضافه کردن کربن و اکسید آهن به دست می‌آورد.
برای رنگ مورد نظر تونر از نوع پلاستیکی که برای ساخت آن وجود دارد به شکل متفاوت استفاده می‌شود که البته در دو نوع به کار برده می‌شود که شامل:

  • پلاستیک گیاهی
  • پلاستیک نفتی

ذراتی که در تونر قرار دارند و در اصل نوع رنگ خواهند بود در برابر حرارتی که به آن‌ها داده می‌شود ذوب می‌شوند و در نهایت بعد از انجام دادن فعالیت‌های مکانیکی که از قبل برنامه آن در دستگاه پرینتر داده شده است به کاغذ متصل می‌شوند. البته تفاوت زیادی بین دستگاه فتوکپی و همین طور دستگاه پرینتر وجود دارد بنابراین در دستگاه کپی ریختن رنگ توسط کاربر صورت می‌گرفت که از یک مخزن در دستگاه ریخته می‌شد. بعد از دستگاه فتوکپی دستگاه‌های دیگری نیز از این نسل توانستند کار خود را آغاز کنند بنابراین نکته‌ای که در این مرحله باید به آن دقت کرد عملکرد متفاوت چاپ برای دستگاه کپی و پرینتر‌های لیزری بود.
دستگاه کپی و همین طور پرینتر‌های لیزری تنها از یک کارتریج تونر بهره می‌برند.
با این حال رنگ‌های بسیار متفاوت و خاصی برای کارتریج به دست آمد که در دستگاه‌های کپی و همین طور چاپگر به وجود آمد که این رنگ‌ها شامل:

  • فیروزه‌ای
  • سرخابی
  • زرد
  • مشکی

که ترکیب رنگ‌های متفاوت دیگری نیز از آن به دست می‌آید که زیبایی خاصی را برای پرینتر‌های رنگی ایجاد می‌کند. پرینتر رنگی در مقایسه با پرینتر‌های سیاه و سفید مورد استقبال بیشتری قرار گرفت با این حال برخی از سازمان‌ها تنها از پرینتر‌های سیاه و سفید بهره می‌برند و بیشتر به چاپ اسناد می‌پردازند. با این حال کاربرد دستگاه پرینتر بستگی به نیازی خواهد داشت که از آن انتظار می‌رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *