شناسایی نشدن کارتریج

یکی از رایج‌ترین موضوعاتی که کاربران دستگاه پرینتر در هنگام تغییر یا تعویض یک کارتریج خالی، بدون اینکه به برند و مدل آن توجه داشته باشند با آن روبرو می‌شوند شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر می‌باشد. شناسایی نشدن کارتریج معمولا هنگام اتفاق می‌افتد که یک کارتریج جوهر سازگار، بازسازی شود و یا مجدد پر شود و داخل دستگاه پرینتر گذاشته شود.

دلیل شناسایی نشدن کارتریج چیست؟

در برخی از مواقع بعد از نصب یک کارتریج جوهر یا کارتریج تونر جدید در دستگاه پرینتر احتمال دارد که یکی از این پیام‌ها را دریافت کنید چه به صورت انگلیسی و چه به صورت فارسی مشاهده می‌کنید:

  • تونر هماهنگ نیست.
  • چراغ‌های هشداردهنده مرتب خاموش و روشن می‌شوند.
  • پیام هشدار کارتریج نصب نشده نمایش داده می‌شود.
  • کارتریج پرینتر شناسایی نشده است یا پرینتر شما قادر به شناسایی جوهر نیست.
  • دستگاه پرینتر اچ پی پیغام HP Cartridges locked را نمایش می‌دهد.
  • سطح جوهر و تونر در سیستم عامل، کمتر یا خالی نشان داده می‌شود.

دلیل عدم شناسایی کارتریج

ریست کردن حافظه‌ی داخلی دستگاه پرینتر

دستگاه پرینتر باید به صورت خودکار زمانی که یک کارتریج جدید نصب می‌کنید و حافظه داخلی آن را ریست می‌کنید، آن را شناسایی کرده و سطوح سطحی جوهر و تونر را پر نشان می‌دهد.  با توجه به این برخی اوقات پرینتر این کار را صورت صحیح انجام نمی‌دهد دلیل آن را قدیمی بودن کارتریج یا اینکه نشان می‌دهد کارتریج داخل دستگاه وجود ندارد. اگر اطلاعاتی کافی در این زمینه ندارید، بهتر است به مرکز شارژ کارتریج در اصفهان بروید تا کارشناسان برای شارژ یا تعویض پرینتر اقدامات لازم را انجام دهند.

بسته‌بندی

چنانچه که بسته‌بندی کارتریج یا نوارهای پلاستیکی متصل به آن را برندارید، دستگاه پرینتر کارتریج جدید را ثبت نمی‌کند و این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی برای شما خواهد شد.

اتصالات آسیب‌دیده

کارتریج جدید جوهر یا تونر حاوی اتصالات فلزی است که با سایر اتصالات فلزی که در دستگاه پرینتر وجود دارد متصل شده و با آن در ارتباط است. با توجه به اینکه اتصالات آسیب‌دیده نمی‌توانند این ارتباط را ایجاد کنند.

نصب اشتباه کارتریج جوهر

ممکن است که کارتریج دستگاه پرینتر شما به صورت کامل روی اتصالات قرار نگیرد در اصطلاح جا نیفتد در این صورت دستگاه پرینتر نمی‌تواند کارتریج جدید را شناسایی کند و پیام خطا نشان داده می‌شود. در این زمان تنها کافی است که پوشش محافظ کارتریج را مجدداً بردارید و تمامی کارتریج‌های وارد شده را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمامی قطعات و اجزا در جای درست خود قرارگرفته‌اند، سپس مجدداً کاور را بسته و دوباره امتحان کنید.

نصب مواد مصرفی اشتباه

البته این اتفاق خیلی به ندرت ممکن است رخ دهد! چنانچه به جای یک کارتریج تونر یا کارتریج جوهر به صورت تصادفی یک درام یا لوازم دیگری را به صورت اتفاقی خریداری کردید، بعد از نصب پرینتر کار نخواهد کرد.

ریست کردن حافظه پرینتر

به‌روزرسانی کردن firmware / software:

یکی از عوامل اصلی کار نکردن کارتریج سازگار نبودن آن با دستگاه پرینتر است. در پرینترهای مدرن که به صورت خودکار به اینترنت وصل می‌شوند، اما نرم‌افزار کامپیوتر یا نرم‌افزار پرینتر داخلی بیشتر طبق درخواست پرینتر بروز می‌شوند.

این نوع بروزرسانی بیشتر می‌توانند اشکالات را رفع کنند؛ در سال‌های اخیر تولیدکنندگان پرینترها با بروز رسانی‌ها به عنوان یک راه حل برای متوقف کردن کارتریج سازگار برای تولیدات خود استفاده کرده‌اند. بیشتر در این موارد پیام‌هایی از قبیل کارتریج سازگار نیست یا کارتریج شناسایی نشده نمایش می‌دهند.

چنانچه که قصد دارید از جوهر و تونر سازگار یا شارژ شده استفاده نمایید خوب است به روز رسانی نرم‌افزارها را در پرینتر خود غیرفعال کنید. برای غیرفعال کردن آن می‌توانید با کلیک کردن بر روی  printer properties در کامپیوتر خود انجام دهید. با انتخاب گزینه‌های زیر بر روی دستگاه پرینتر کلیک راست کنید Control panel> printers and devices >properties > software و در پایان علامت تیک بروز رسانی خودکار را بردارید.

ریست کردن حافظه پرینتر برای رفع مشکل شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر

  1. کارتریج قدیمی را جایگزین کارتریج جدید کنید سپس پرینتر را به مدت 10 دقیقه رها کنید.
  2. زمانی که کارتریج جدید را جایگزین کردید مطمئن شوید که آیا دستگاه کارتریج جدید شما را می‌شناسد یا نه. در صورتی که باز به مشکل برخورد کردید این بار راهکار دیگری را امتحان کنید.
  3. کارتریج جدید را بیرون بیاورید. حتما آن را در مکانی مطمئن و ایمن قرار دهید تا آسیب یا صدمه‌ای کارتریج شما را تهدید نکند.
  4. از طریق دکمه پاور، دستگاه پرینتر خود را خاموش کنید.
  5. دو شاخه پرینتر را از برق بکشید. توجه داشته باشید که مراحل 4 و 5 را به صورت جداگانه انجام دهید، به این دلیل که برخی از پرینترها از طریق دکمه پاور موجود در پانل کنترل خاموش می‌شوند، به همین دلیل ممکن است که در حالت خواب بماند، بنابراین لازم است که به مدت 10 دقیقه یا حتی بیشتر دستگاه در همین حالت بماند.
  6. سپس دو شاخه پرینتر را به برق وصل کنید.
  7. کارتریج جدید را نصب کنید.
  8. دکمه پاور دستگاه پرینتر را فشار دهید.

با انجام این موارد احتمال سازگار شدن کارتریج با دستگاه بسیار بالا است، اما چنانچه باز پرینتر موفق به شناسایی کارتریج شما نشد اقدامات زیر را انجام دهید.

دلیل عدم شناسایی کارتریج

تمیز کردن اتصالات فلز

اتصالات فلز در یک جهت یا در پشت کارتریج درام یا پشت کارتریج جوهر قرار دارند که ظاهری مسطح مسی، فلزی یا یک صفحه مدار کوچک هستند. برای رفع این مشکل مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا پرینتر را خاموش کنید، سپس آن را از برق جدا کنید.
  • با دقت و توجه زیاد کارتریج تونر یا جوهر را روی یک سطح مسطح و ایمن قرار دهید.
  • سپس اتصالات فلزی کارتریج را بررسی کنید.
  • داخل پرینتر را بررسی کنید و نقاط اتصال را پیدا کنید.
  • با استفاده از یک دستمال بدون پرز و خشک، تمامی اتصالات کارتریج و پرینتر را تمیز کنید تا هر نوع کثیفی و گرد و خاکی بر روی آن کاملا از بین برود. توجه داشته باشید که آسیبی به آن‌ها وارد نشود.
  • مجدداً کارتریج را داخل دستگاه پرینتر قرار دهید.
  • پرینتر را روشن کنید.
  • عملیات چاپ را انجام دهید.

چنانچه تمامی فرایندها را به صورت کامل انجام دادید، اما باز هم با مشکل برخورد کردید لازم است چند مورد دیگر را بررسی کنید:

  1. برای نصب کارتریج مطمئن شوید که تمامی پوشش‌های محافظ از روی آن برداشته‌اید. در اغلب دستگاه‌های پرینتر دستورالعمل‌ها روی جعبه چاپ شده‌اند و به شما نشان می‌دهد که چگونه این کار را انجام دهید.
  2. مطمئن باشید که ملزومات صحیحی را انتخاب کرده‌اید نه تنها یک درام جدید و یا یک وسیله تعمیر و نگهداری دیگر.
  3. با رعایت تمامی دستورالعمل‌ها و چگونگی به‌روزرسانی سیستم عامل، نرم‌افزار پرینتر خود را بروز رسانی کنید. در واقع با بازدید از وبسایت تولیدکننده و جستجوی مدل پرینتر خود، این کار را انجام دهید.
  4. در صورتی که تمامی گزینه‌های فوق را انجام داده‌اید؛ اما مشکل همچنان وجود دارد احتمالا کارتریج شما تقلبی یا چیپست نامرغوب دارید. در هنگام خرید کارتریج توصیه می‌شود که حتما از مراکز معتبر و مطمئن خرید خود را انجام دهید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *