تکان دادن کارتریج تونر

ممکن است برایتان اتفاق افتاده باشد که در مهم‌ترین ساعات مانند شب قبل از انجام یک پروژه بزرگ متوجه شوید که تونر دستگاه پرینتر لیزری‌تان به پایان رسیده است و نیاز به کارتریج تونر دیگری دارید و دسترسی به مراکز معتبر شارژ کارتریج اصفهان ندارید. در واقع سریع‌ترین راهکار در این مورد این است که کارتریج تونر را از دستگاه پرینتر خارج کنید و آن را تکان دهید و مجدداً سر جای خود بگذارید. اما آیا تکان دادن کارتریج تونر کار درستی است که شما انجام می‌دهید؟
در این گفتار قصد داریم در مورد سریع‌ترین و ساده‌ترین راهکارها که تقریباً تمامی ما در صورت داشتن یک دستگاه چاپگر لیزری با آن سروکار داریم، بپردازیم. دفترچه‌های راهنمای پرینتر‌ها و دستورالعمل‌هایی که با کارتریج تونر همراه هستند توصیه می‌کنند که این عمل را انجام ندهید؛ اما آیا این توصیه تنها به همین منظور است که آن‌ها می‌خواهند تونر بیشتری به شما بفروشند یا دلیل اصلی‌تری وجود دارد که نباید کارتریج تونر را تکان داد.

چه زمانی تکان دادن کارتریج تونر مشکلی ایجاد نمی‌کند

بیشتر پرینترهای خانگی و اداری کوچک از کارتریج تونر ترکیبی استفاده می‌کنند. کارتریج‌ها فقط شامل تونر نیستند بلکه حاوی دارم و مگنت نیز می‌باشند. درام تصویربرداری یک نسخه الکتریکی استاتیکی از تصویر مورد نظر برای چاپ را ایجاد می‌کند و مگنت نیز مقادیر کمی از تونر موجود در کارتریج را به شکل ایستا تخلیه می‌کند و آن را روی بخش‌های شارژ شده درام اجرا می‌کند؛ سپس درام در طول کاغذ تکان می‌خورد و تصویر بر روی آن چاپ می‌شود.

به این منظور که زمانی کارتریج تونر ترکیبی خود را تعویض می‌کنید. در حقیقت درام و مگنت را هم تعویض کرده‌اید. بنابراین در صورتی که تمایل دارید که کارتریج را تکان دهید باید به این نکته توجه داشته باشید که زمانی که تونر کم است و آن را تکان می‌دهید احتمال اینکه مگنت دچار آسیب و صدمه بشود بسیار زیاد است؛ لذا در صورتی که تمایل داشته باشید که در طول چند روز آینده کارتریج را تعویض کنید به همین علت لازم نیست که دیگر نگران آسیب رسیدن به آن باشید زیرا که به زودی یک کارتریج با مگنت جدید می‌توانید جایگزین کنید.
از سوی دیگر، در صورتی که شما تا به حال یک کارتریج تونر را تکان داده باشید. شاید بدانید که یک خطر دیگری نیز وجود دارد و آن این است که پودر تونر ممکن است از کارتریج نشت کند. یکی از دلایل شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر همین تکان دادن کارتریج تونر است که مشکلاتی را برای پرینتر به وجود می‌آورد که لازم است از کارشناسان مجموعه خدمات تعمیر پرینتر اصفهان کمک بگیرید.

چه زمانی تکان دادن کارتریج مشکلی ایجاد نمی‌کندپودر تونر با کیفیت حاوی دانه‌هایی است که قطر آن‌ها از 5 تا 12 میکرومتر است که این موجب می‌شود که آن‌ها همانند گرد و خاک عمل کنند. به این معنا که می‌توانند بر روی لباس شما بنشینند، وارد چشمان شما شوند و در صورت استشمام نیز وارد ریه‌های شما گردند. زمانی که تونر روی لباستان نشست شما بایستی حتما لباس خود را با آب سرد آبکشی کنید. پودرهای تونر به نحوی طراحی شده‌اند که بر روی کاغذ به راحتی ذوب می‌شوند و اثر آن همیشه باقی می‌ماند؛ بنابراین باید توجه داشته باشید که از قرار دادن لباس خود در مقابل هر شی داغ، مانند آفتاب تابستان اجتناب کنید و سعی نمایید تا هر چه سریع‌تر آن را با آب سرد بشویید.

در صورتی که پودر تونر وارد چشمتان شد باید به سرعت چشمتان را خشک کنید سپس به چشم پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت دچار مشکلات و آسیب‌های بسیاری خواهید شد. تونرهای معمولی تنها پلاستیک یا موم هستند که برای چشم سمی نیستند، لذا باید سعی کنید که چشمان خود را سریعاً با آب سرد شستشو دهید تا مانع از خشک شدن چشمتان گردد.
نفوذ تونر به داخل ریه‌ها یک مشکل اساسی است. در صورتی که تونر را استنشاق می‌کنید و مشابه بوی گرد و خاک است، بلافاصله سرفه خواهید کرد. تونر به سطح داخلی ریه‌ها چسبیده می‌شد و از جذب اکسیژن توسط بدن جلوگیری می‌کند. در صورتی که شرایط نامساعد شما مقادیر زیادی تونر استنشاق کردید باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. با توجه به سمی نبودن تونر لازم است تا از شر سرفه‌های شدید خلاص شوید که نشان از تونرهایی است که در داخل ریه‌های شما نفوذ پیدا کرده است.

برای جلوگیری از مشکلات فوق لازم و ضروری است تا از عینک ایمنی و ماسک استفاده کنید همچنین استفاده از ماسک‌های ضروری است. نخست یک نفس عمیق بکشید تونر را دور از خودتان نگه‌دارید و صورت خود را به جهت دیگری بچرخانید، سپس کارتریج را تکان دهید و به آرامی در جای خود بگذارید. پس از اطمینان یافتن از اینکه هیچ تونری در هوا معلق نیست مجدداً شروع به تنفس کنید.

چه زمانی کارتریج را نباید تکان داد؟

در این شرایط به هیچ عنوان کارتریج تونر را تکان ندهید

دستگاه‌های پرینتر لیزری یا دستگاه کپی با حجم فوق‌العاده بالا حاوی یک یونیت درام و مگنت مجزا است که کارتریج تونر در بیشتر مواقع تنها به شکل یک محفظه پلاستیکی است. توصیه می‌شود که به هیچ عنوان محفظه تونر پرینترهای بزرگ را تکان ندهید و تا حد امکان از این امر پرهیز کنید.

در صورتی که تکان دادن محفظه تونر در مقایسه با تکان دادن یک کارتریج تونر خانگی یا کارتریج اداری کوچک، آسیب کمتر یا بیشتری برای سلامتی شما ندارد؛ لذا در صورتی که سعی کنید تا عمر کارتریج خود را به این صورت افزایش دهید.
احتمال شکسته شدن مگنت چاپگر بیشتر خواهد شد. پرینترهای لیزری با حجم بسیار بالا دارای مگنت‌های بسیار گرانی هستند؛ به همین دلیل در صورتی که دچار آسیب و مشکل شوند ممکن است که مجبور شوید تا هزینه گزافی بابت این قطعه پرداخت کنید. این هزینه نسبت به سودی که از چاپ 20 الی 30 صفحه‌ای اضافه‌تر به دست می‌آورید است به همین علت ریسک این کار بسیار بالا است.

چنانچه در منزل خود از پرینتر لیزری معمولی خانگی یا دفتری دارید، می‌توانید با خیال آسوده و البته با رعایت نمودن نکات ایمنی کارتریج را تکان دهید. در صورتی که دستگاه چاپگر شما به اندازه یک میز یا بزرگ‌تر است توجه داشته باشید که اصلاً نباید آن را تکان دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *