تمیز کردن کارتریج

از مناسب‌ترین پرینترهای خانگی پرینتر جوهرافشان است. پرینتر جوهرافشان مانند سایر سخت افزارهای الکترونیکی که در محل کار و منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد نیاز به مراقبت و نگهداری دارد تمامی این دستگاه‌ها به مرور زمان نیاز به گردگیری دارند که باید به صورت منظم گردگیری شوند تا بتوانند کارایی مطلوبی را ارائه دهند با تمیز کردن دستگاه‌های پرینتر در فاصله‌های زمانی منظم علاوه بر بالا بردن کیفیت چاپ باعث می‌شود که طول عمر دستگاه پرینتر نیز ارتقا پیدا کند.

توصیه می‌شود که حداقل یک دستگاه پرینتر به مدت یک سال، یک مرتبه گردگیری شود. اما برای گردگیری و تمیز کردن این دست از تجهیزات که حساسیت بالایی دارند باید به نکاتی توجه داشته باشید تا مشکلی برای دستگاهتان به وجود نیاید.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن دستگاه پرینتر جوهرافشان

با توجه به اینکه دستگاه پرینتر جوهرافشان در مسیر فرایند چاپ از جوهر مبتنی بر مایع استفاده می‌کنند، خوب است که این پرینترها همیشه تمیز باشند تا مانع از کثیف شدن لباس و محیط کار شما شود.

حوله کاغذی

بهتر است برای تمیز کردن این نوع دستگاه‌ها به ویژه پرینتر جوهرافشان از دستمال‌های یکبار مصرف و مقاوم استفاده کنید. این نوع دستمال‌ها باعث از بین بردن کثیفی‌ها و جوهر‌های اضافی ریخته شده از کارتریج بهترین گزینه هستند.

شیشه پاک‌کن

با کمک گرفتن از اسپری‌های شیشه پاک‌کن می‌توانید تمامی لکه‌های جوهر که روی دستگاه خشک شده‌اند را تمیز کنید تا اثری از لکه بر روی آن برجا نماند.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن دستگاه پرینتر جوهرافشان

روغن پرینتر

روغن‌های پرینتر اصلی‌ترین مواد نگهداری پرینتر هستند. بعد از تمیز کردن کامل دستگاه می‌بایستی حتما تمامی قطعات داخلی دستگاه را به خوبی روغن کاری کنید.

دستکش‌های محافظ

توجه داشته باشید پیش از تمیز کردن کارتریج پرینتر حتما از دستکش‌های محافظ و یکبار مصرف استفاده کنید؛ زیرا احتمال ریخته شدن جوهر بر روی دستتان خیلی زیادی است و به سختی از روی دست پاک می‌شود. برای پیشگیری از چنین اتفاق‌هایی توصیه می‌شود که از دستکش استفاده کنید.

6 تکنیک ساده برای تمیز کردن پرینتر جوهرافشان

زمانی که تمامی وسایل مورد نیاز را فراهم کردید زمان آن رسیده تا کار تمیز کردن کارتریج را شروع کنید. در ابتدای امر می‌بایستی با احتیاط عمل کنید. در صورتی که حدس می‌زنید اجزای داخلی دستگاه دچار مشکل شده است حتما از یک متخصص و تعمیرکار تعمیر پرینتر در اصفهان در این زمینه کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کند.

تکنیک ساده برای تمیز کردن پرینتر جوهرافشان عبارت است از:

  1. کارتریج جوهر را خارج کنید و دستگاه را خاموش کنید
  2. تمیز کردن کارتریج
  3. تمیز کردن نوار انکودر
  4. تمیز کردن محفظه‌ی کارتریج
  5. روغن کاری شفت یا میله محفظه‌ی کارتریج
  6. نصب مجدد کارتریج داخل دستگاه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. کارتریج جوهر را خارج کنید و دستگاه را خاموش کنید

در بیشتر دستگاه‌های پرینتر جوهرافشان، کارتریج جوهر آن در مرکز پرینتر قرار دارد آن را از دستگاه خارج کنید. در بیشتر پرینترها چنانچه که درب جلوی دستگاه را باز کنید، محفظه اغلب به صورت اتوماتیک جا به جا می‌شود که برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا کارتریج را به توانید کامل خارج کنید. بعد از انجام این فرایند دستگاه پرینتر را خاموش کنید.

2. تمیز کردن کارتریج

زمانی که کارتریج‌ها را از دستگاه خارج کردید، می‌توانید جوهر اضافی که در اطراف هد پرینتر ریخته شده است را تمیز کنید. برای از بین بردن این مشکل نیاز به یک حوله دارید که با استفاده از اسپری شیشه پاک‌کن می‌توانید به آرامی کارتریج را تمیز کنید.

چگونگی تمیز کردن کارتریج جوهرافشان

3. تمیز کردن نوار انکودر

نوار انکودر یکی از قطعات بسیار مهم در دستگاه پرینتر جوهرافشان است که برای افزایش کیفیت چاپ بایستی به صورت منظم تمیز شود. با کمک گرفتن از یک حوله کاغذی خیس شده با شیشه پاک‌کن به آرامی تمامی جوهر و مواد زائدی که روی نوار ریخته شده است را تمیز می‌کنید. توجه داشته باشید که این کار را باید به آرامی انجام دهید. به این دلیل که این نوار از جنس طلق پلاستیکی و بسیار حساس و شکننده است که در صورت بروز هر نوع آسیبی هزینه‌ی زیادی برای تعمیر کردن یا جایگزین کردن آن‌ها باید بپردازید.

4. تمیز کردن محفظه‌ی کارتریج

یکی از بخش‌های بسیار مهمی که باید حتما تمیز شود محفظه‌ی کارتریج جوهر است که در آن نگهداری می‌شود برای تمیز کردن این بخش لازم است که حتما از یک حوله‌ی کاغذی، محفظه‌ی کارتریج را با شیشه پاک‌کن به خوبی تمیز کنید تا جوهر و کثیفی‌ها پاک شود.

5. روغن کاری شفت یا میله محفظه‌ی کارتریج

میله یا شفت کارتریج‌ها که در داخل محفظه قرار دارد باعث می‌شود تا در صفحه به چپ به راست و به نرمی و بدون هیچ لرزش یا لغزشی حرکت کنند تا جوهر را بر روی صفحه به خوبی پخش کند. برای اطمینان حاصل کردن از کارایی کامل این بخش، مهم است که به صورت منظم میله‌ها روغن کاری شوند. برای این کار پیش از تکان دادن کارتریج چند قطره روغن را بر روی نوار میله بریزید و آن را روغن کاری کنید تا کیفیت چاپ افزایش یابد.

6. نصب مجدد کارتریج داخل دستگاه

زمانی که اطمینان حاصل کردید که تمام گرد و خاک و کثیفی‌ها از روی دستگاه پرینتر پاک شده است. آن را مجدداً به برق متصل کنید و کارتریج‌ها دوباره در محل خود قرار دهید. شارژ کارتریج کاری تخصصی است، برای شارژ کارتریج دستگاه پرینتر خود می‌توانید به مرکز شارژ کارتریج در اصفهان مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *