تعمیر کارتریج خشک شده

در برخی از دستگاه‌های پرینتر جوهرافشان به دلیل سالم بودن تمامی قطعات اما باز شاهد خشک شدن کارتریج بوده‌ایم که موجب شده است تا فرایند چاپ ما را دچار مشکل کند؛ اما سوالی که وجود دارد این است تعمیر کارتریج خشک شده چگونه است؟ امروز قصد داریم در این گفتار به این مسئله بپردازیم.

روش‌های شناسایی کارتریج خشک شده

پیش از اینکه به نحوه تعمیر کارتریج خشک شده بپردازیم لازم است که در ابتدای امر بدانیم که چه عواملی موجب خشک شدن جوهر کارتریج می‌شوند. در صورتی که شما بعد از عوض کردن کارتریج خیلی کم از دستگاه پرینتر جوهری خود استفاده می‌کنید باید این را بدانید که جوهر کارتریج شما به مرور زمان خشک می‌شود. این مسئله از ویژگی‌های بارز مواد مصرفی، دستگاه پرینتر جوهرافشان است.
از آنجایی که کارتریج‌های پرینتر جوهری مثل بسیاری از وسایل تاریخ انقضا دارند، زمانی که تاریخ انقضا کارتریج‌ از دست برود با مشکل مواجه خواهید شد. کارشناسان متخصصی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بعد از خرید کارتریج زاپاس جوهری، نبایستی آن را بیشتر از 12 ماه نگهداری کنند. در ضمن بایستی کارتریج جوهری را حتما در مکان‌های خنک و خشک و دور از نور خورشید نگهداری کنند. متخصصان در این زمینه اصلاً شارژ کردن کارتریج را توصیه نمی‌کنند. با این حال اگر مجبور به شارژ کردن شدید، در معتبرترین مرکز شارژ کارتریج در اصفهان فرایند شارژ کردن را انجام دهید.

روش‌های شناسایی کارتریج خشک شده

روش‌های تعمیر کارتریج خشک شده

نخستین گام برای تعمیر کارتریج خشک شده بررسی هد پرینتر جوهرافشان است. هد پرینتر جوهری کار پاشیده شدن قطرات ریز جوهر را روی کاغذ توسط سوزن‌های نازل انجام می‌دهد. خشک شدن جوهر بر روی سوزن‌های نازل موجب گرفتگی آن‌ها و در نتیجه باعث پایین آمدن کیفیت چاپ می‌گردد.

برای از بین بردن این مشکل لازم است که هد دستگاه پرینتر جوهرافشان را تمیز کنید. این فرایند را هم می‌توانید به صورت دستی و هم به صورت خودکار انجام دهید. البته برای تمیز کردن هد به صورت خودکار بایستی این کار را 4 الی 5 بار انجام دهید. لازم است که پیش از تمیز کردن هد پرینتر دفترچه راهنما را مطالعه کنید تا از دستگاه پرینتر خود اطمینان حاصل کنید. چنانچه که قصد دارید هد پرینتر را به صورت دستی تمیز کنید بهتر است آن را با کمی آب و الکل و یک کاسه کمک بگیرید.

تعمیر کارتریج خشک شده با استفاده از آب

پیش از هر اقدامی لازم است نخست مطمئن شوید تا دستگاه پرینتر شما به برق وصل شده است سپس آن را روشن نمایید و درایور پرینتر را صحیح نصب کنید. حال محفظه دستگاه پرینتر را باز نمایید تا بتوانید کارتریج‌ها را مشاهده کنید. تعمیر کارتریج خشک شده با استفاده از آب یکی از روش‌هایی است که برای تعمیر کارتریج‌های مشکی استفاده می‌شود بنابراین کارتریج مشکی را از دستگاه خارج کنید.

تعمیر کارتریج خشک شده

برای پیشگیری از کثیفی محیط، از دستمال کاغذی یا روزنامه استفاده کنید و کارتریج را به شکل مورب روی آن قرار دهید. نکته‌ای که در مورد کارتریج باید توجه داشته باشید این است که نبایستی قسمتی که جوهر از آن بیرون می‌آید را روی روزنامه قرار دهید. سپس در اختیار داشتن یک کاسه گود و بزرگ پلاستیکی که داخل آن را آب داغ ریخته‌اید کارتریج جوهر را قسمتی که جوهر از آن بیرون می‌آید قرار دهید. در صورتی که کارتریج خشک نشده باشد؛ به سرعت از آن خارج می‌شود؛ اما زمانی که کارتریج مسدود شده باشد تقریباً 20 دقیقه طول می‌کشد تا جوهرهای آن بیرون بیایند.
سپس کارتریج را با روزنامه یا دستمال به آرامی و با دقت خشک کنید و به صورت صحیح داخل دستگاه قرار دهید. حال نوبت آن است که کارتریج و پرینتر را مجدد تست کنید. دستگاه پرینتر را روشن کنید و یک برگه پرینت بگیرید در صورتی که مشکل کارتریج شما برطرف شد شما می‌توانید از این تکنیک برای دفعات بعدی نیز استفاده کنید.

تعمیر کارتریج خشک شده از طریق مکش

یکی از ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین روش‌های برای تعمیر کارتریج خشک شده از طریق مکش است. برای این کار نخست باید جاروبرقی را روشن کنید و قدرت مکش آن را در پایین‌ترین درجه تنظیم کنید. سپس کارتریج را از دستگاه خارج کنید و آن را روی سری جاروبرقی قرار دهید. نازل کارتریج را در حالت عمودی و پایین قرار دهید و به آرامی قدرت مکش جاروبرقی را افزایش دهید. این کار را تا جایی ادامه دهید تا جوهر از روی نازل کارتریج تمیز شود. جوهری که از دستگاه پرینتر خارج شده است را با کمک دستمال تمیز کنید. سپس آن را داخل دستگاه پرینتر قرار دهید. در صورتی که بعد از انجام این پروسه هنوز با مشکل کارتریج خشک شده مواجه هستید لازم است که برای از بین بردن این مشکل و جلوگیری از آسیب‌های جدی به دستگاه حتما از یک متخصص در این حوزه کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کند.
امیدوارم این محتوا برای شما مفید بوده باشد و بتوانید در صورتی که جوهر کارتریج دستگاهتان خشک شد از این تکنیک‌ها استفاده کنید و مشکل را رفع نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *