مراقبت از کارتریج

همانطور که می‌دانید هر دستگاه پرینتر از چندین قسمت تشکیل شده است برای اینکه عملکرد و کارایی مطلوبی داشته باشد نیاز به مراقبت و نگهداری درستی نیز دارد تا بتواند در طولانی مدت به شما کار دهد و از آن بهره ببرید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کارتریج‌ها با اینکه بسیار حساس و ظریف هستند اما کارهای بسیار بزرگی نیز انجام می‌دهند. با توجه به اینکه هر نازل جوهر قطری معادل 1.7 موی انسان را دارد، قادر است که در هر ثانیه 1120 قطره جوهر را پرتاب کند. در ظاهر امر بستن کارتریج کار فوق العاده ساده‌ای است و برخی از افراد نیز به دلیل شکل استوانه‌ای این نوع کارتریج‌ها آن را ساده می‌پندارند.
اما شاید برایتان باورنکردنی باشد که این استوانه کوچک 80 قطعه که در کنار یکدیگر تشکیل شده‌اند. امروزه با توجه به گران شدن قیمت کارتریج، مراقبت از کارتریج اهمیت بسزایی پیدا کرده است. چنانچه که از یک کارتریج به خوبی نگهداری نشود نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد اما در مقابل اگر از این قطعه به درستی نگهداری و مراقبت گردد باعث می‌شود که دستگاه شما روان و سریع کار کند.
برای همین لازم است با خطاها و مشکلات پس از شارژ کردن کارتریج و اصول صحیح نگهداری و مراقبت از آن اطلاعات لازم را داشته باشید.

روش هایی نگهداری از کارتریج رنگی

روش‌های مراقبت از کارتریج جوهر افشان بیرون از دستگاه

زمانی که یک کارتریج را خریداری می‌کنید فعلاً از آن استفاده نمی‌کنید و بیرون از دستگاه قرار دارد بهتر است برای مراقبت از آن نکات زیر را رعایت کنید از جمله:

  1. ضربه
  2. رطوبت
  3. تابش خورشید
  4. میزان حرارت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. ضربه

باید مراقبت باشید که ضربه‌های محکم و شدیدی به کارتریج شما وارد نشود یا از دست شما بر روی زمین نیفتد.

2. رطوبت

توجه داشته باشید که زمانی که قصد استفاده از کارتریج را دارید آن را از بسته‌بندی بیرون بیاورید در غیر اینصورت به هیچ عنوان آن را زودتر از بسته خارج نکنید، زیرا ممکن است رطوبت به کارتریج شما وارد شود و باعث شود که کارتریج شما دچار مشکل شود.

3. تابش خورشید

همانطور که شما هم می‌دانید قرار دادن هر وسیله‌ی الکترونیکی در برابر نور خورشید اصلاً کار صحیحی نیست. فرقی نمی‌کند کارتریج‌ها را نیز باید دور از تابش خورشید نگهداری کنید حتی اگر هم داخل جعبه بسته‌بندی هستند نباید آن‌ها را مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید.

4. میزان حرارت

این وسیله به صورت متوسط باید در دمای -15 تا 35 درجه سانتی گراد قرار بگیرد. چنانچه که هوا گرم است احتمال شاهد خارج شدن جوهر از کارتریج شده باشید که در این صورت بهتر است آن را به مکان خنک‌تری منتقل کنید؛ اما چنانچه که حرارت بیش از حد مجاز باشد ممکن است که آن منفجر شود.

نحوه‌ی قرار دادن کارتریج داخل دستگاه پرینتر

نحوه‌ی قرار دادن کارتریج داخل دستگاه پرینتر

  • معمولا بر روی بسته‌بندی‌های کارتریج روش قرار دادن آن داخل دستگاه شرح داده شده است. اگر شما برای نخستین بار است که قصد دارید کارتریج را داخل دستگاه قرار دهید لازم است برای نصب این وسیله در ابتدای امر چند فیلم ببینید تا این کار را با تسلط بیشتری انجام دهید.
  • در صورتی که به هر علتی تمایلی به مشاهده‌ی ویدئو ندارید خوب است با شخصی که تجربه‌ی این کار را دارد مشورت کنید.
  • مشکلات کارتریج
  • چنانچه که مدت طولانی از دستگاه پرینتر استفاده نکرده‌اید به احتمال زیاد سطح کارتریج جوهر افشان شما خشک خواهد شد. برای رفع این دست از مشکلات نیازی نیست که به متخصص مراجعه کنید با انجام دادن چند ترفند ساده خودتان می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.
  • کارتریج را به آرامی ‌از داخل دستگاه پرینتر خارج کنید.
  • با کمک یک دستمال مرطوب کارتریج را به مدت یک دقیقه بپوشانید.
  • پس از یک دقیقه کارتریج را به مدت یک دقیقه نیز داخل یک دستمال خشک بپوشانید.
  • سپس کارتریج را داخل دستگاه پرینتر قرار دهید برای تست یک چاپ بگیرید.

با انجام دادن مراحل فوق مشکل جوهر خشک شده شما از بین خواهد رفت. در صورتی که به هر علتی بعد از تست هنوز کارتریج شما به خوبی کار نمی‌کند باید حتما به یک متخصص در این حوزه مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کند.

خوب است که در مدت زمان مشخصی دستگاه پرینتر را باز کنید سپس کلیه قطعات را بررسی کنید تا در صورت مشاهده شکسته شدن یا کثیف شدن قطعه‌ای بتوانید آن را سریع برطرف کنید و اقدامات لازم برای تعمیر آن را در مراکز تعمیر پرینتر در اصفهان انجام دهید، این کار باعث بالا رفتن طول عمر کارتریج دستگاه پرینتر شما خواهد شد. برای شارژ کردن کارتریج به دنبال معتبرترین مرکز شارژ کارتریج در اصفهان باشید تا طبق اصول و استاندارهایی که وجود دارد، کارتریج پرینتر شما را شارژ کنند.

روش‌های بالا بردن طول عمر کارتریج

روش‌های بالا بردن طول عمر کارتریج

برای اینکه بخواهید عمر مفید دستگاه پرینتر را افزایش دهید خوب است که نکات زیر را رعایت کنید:

  1. برای گرفتن چاپ پیش فرض دستگاه پرینتر را بر روی حالت داکیومنت (اسناد)، ایمیل و نامه تنظیم کنید.
  2. از گرفتن چاپ‌های رنگی به تعداد کم استفاده کنید.
  3. در فاصله‌های زمانی تعیین شده نرم افزار چاپ را آپدیت کنید.
  4. بعد از تمام شدن کار و یا زمانی که دیگر به دستگاه نیاز ندارید خوب است که آن را خاموش کنید این کار علاوه بر اینکه باعث کاهش یافتن هزینه‌ی برق می‌شود منجر به خنک شدن دستگاه نیز می‌گردد.
  5. به چراغ هشدار دقت کنید. زمانی که چراغ هشدار در دستگاه پرینتر روشن می‌شود در واقع 20 درصد از تونر یا جوهر داخل مخزن کارتریج وجود دارد. این چراغ به شما نشان می‌دهد که تونر یا جوهر در حال تمام شدن هستند. لذا یک هشدار بسیار مهمی ‌که وجود دارد این است که نیاز است که کارتریج حتما تعویض شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *