خشک شدن جوهر کارتریج

شاید علاقه‌مند باشید که بدانید جوهر خشک‌ شده چگونه می‌تواند به دستگاه پرینتر شما آسیب برساند؟
با توجه به اینکه کارتریج‌ها یکی از اجزای اصلی دستگاه پرینتر هستند باید در مراقبت از کارتریج توجه ویژه شود تا باعث به وجود آمدن هزینه‌های سنگینی برای دستگاه پرینتر شما نگردند.
از مواد مصرفی که در داخل دستگاه پرینتر استفاده می‌شود تونر یا جوهر است که کار چاپ برگه‌ها را انجام می‌دهد. جوهرهای کارتریج در واقع ممکن هستند که به هر علتی خشک و غیرقابل استفاده شوند خشک شدن جوهر کارتریج می‌تواند مشکلات بسیاری برای کارتریج شما ایجاد کند.
شما می‌توانید با آگاهی یافتن در مورد چگونگی خشک شدن جوهر اقدامات لازم در زمینه پیشگیری از خراب شدن و آسیب رسیدن به دستگاه را انجام دهید. خشک شدن جوهر مخصوص دستگاه‌های پرینتر است که از مواد مصرفی که در کارتریج‌های لیزری به شکل پودری و جامد استفاده می‌شود.

خشک شدن جوهر به منظور خالی شدن کارتریج نیست

در نظر داشته باشید که خشک شدن جوهر کارتریج به منظور خالی شدن کارتریج نیست. برخی از مواقع کارتریج کاملا پر از جوهر است؛ لیکن به دلیل نگهداری غیر اصولی و اشتباه جوهر داخل آن خشک ‌شده است. بین خشک شدن جوهر و تمام شدن کارتریج تفاوت‌های زیادی وجود دارد. زمانی که جوهر کارتریج خشک می‌شود کار چاپ نیز با مشکل روبرو می‌شود. زمانی که جوهر تمام می‌شود کیفیت چاپ نیز کاهش می‌یابد و کم رنگ می‌شود و صفحات پرینت گرفته شده معلوم می‌شود.
چنانچه که جوهر کارتریج شما خشک شد به ‌این معنا است که جوهر مایع داخل کارتریج تغییر شکل داده است یا بهتر بگویم که جوهر موجود در هد کارتریج خشک‌شده است. دستگاه پرینتر ممکن است این تشخیص را ندهد که جوهر خشک‌شده است؛ به همین علت به شما هشدار نمی‌دهد تا تلاش کنید تا چاپ با جوهر خشک می‌تواند آسیب‌های جدی و سنگینی را به دستگاه پرینتر شما وارد کند.

آیا کارتریج‌های خشک‌شده امکان شارژ شدن را دارند؟

احتمالا برای شما هم این سوال ‌ایجاد شده باشد که آیا کارتریج‌های خشک‌شده قابلیت شارژ را دارند؟ با توجه به اینکه کارتریج‌های جوهرافشان به علت نگهداری اشتباه خشک‌شده‌اند به همین دلیل به هیچ عنوان قابل شارژ شدن مجدد نیستند.
با توجه به اینکه جوهر در منافذ هد کارتریج خشک می‌شود و ‌این منافذ را مسدود می‌کند امکان شارژ مجدد آن وجود نداد بر همین اساس بایستی قطعات داخلی آن تعویض شود.
در صورتی که شما از پرینترهای جوهرافشان استفاده می‌کنید برای پیشگیری از خشک شدن و غیرقابل شارژ بودن کارتریج‌ها پیشنهاد می‌شود تا در طول هفته حداقل برای یک نوبت هم که شده با دستگاه پرینتر خود پرینت کنید و پیش از اتمام کارتریج سریعاً برای شارژ مجدد آن اقدام کنید.
کارتریج‌های جوهرافشان نبایستی برای مدت زمان زیادی در هوای آزاد قرار بگیرند زیرا باعث خشک شدن جوهر آن و غیرقابل استفاده شدن کارتریج می‌شود. شارژ کارتریج جوهرافشان همانند کارتریج‌های لیزری دشوار یا نیازی به تخصص بالایی ندارد؛ لذا خوب است که برای پیشگیری از خطاهای احتمالی آن را به افراد متخصص بسپارید تا خیالتان آسوده شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از خشک شدن جوهر کارتریج

دلایل خشک شدن جوهر کارتریج

دلیل اصلی خشک شدن جوهر کارتریج؛ تبخیر است. ممکن است این تصور را داشته باشید که جوهر کارتریج امن و بی‌خطر است و خشک نمی‌شود اما واقعیت این است که بااین‌وجود باز هم در معرض هوا قرار دارد. منافذ هد کارتریج که جوهر از آن خارج می‌شود شاید ریز باشد؛ اما تفاوتی ندارد با امکان نفوذ هوا در آن مایع به آرامی تبخیر می‌شود و مواد جامدی را که بی‌استفاده هستند برجای می‌گذارند.

یکی از دلایل اصلی خشک شدن جوهر کارتریج اتمام تاریخ انقضا کارتریج‌ است که با منقضی شدن تاریخ کارتریج جوهر آن خشک می‌شود. چنانچه که با پر کردن جوهر کارتریج‌ها جوهرافشان بسیار آسان و راحت است. بیشتر کاربران خود این عمل را انجام می‌دهند. شارژ نمودن کارتریج جوهرافشان توسط خودکاربر موجب نفوذ هوا به داخل آن و خشک شدن جوهر می‌شود. خوب است کار شارژ کارتریج جوهرافشان را نیز به افراد متخصص و باتجربه در این زمینه بسیارید.

راهکارهایی برای پیشگیری از خشک شدن جوهر کارتریج

مناسب‌ترین راهکار برای جلوگیری از خشک شدن جوهر، استفاده نمودن از دستگاه‌های پرینتر به صورت منظم می‌باشد. البته نه به این معنا که هر روز صفحات بسیاری را با آن چاپ کنید بلکه چاپ کردن یک یا دو صفحه هر هفته یک بار،‌ایده بسیار خوبی است تا بتوانید از خشک شدن جوهر جلوگیری کنید و جوهر تازه و مایعی را در داخل منافذ هد بریزید.
در صورتی که هفته‌ها یا ماه‌ها دستگاه پرینتر خود را روشن نکنید؛ جوهر کارتریج شما برای استفاده مفید از آن بی‌استفاده خواهد ماند. چاپ متن یا تصاویر نیز با غیرقابل تصور می‌شود. این شرایط موجب می‌شود تا شما مجبور به جایگزین کردن جوهر کارتریج خود شوید و یا‌ اینکه هد دستگاه پرینتر خود را تعمیر کنید که موجب می‌شود تا در طولانی مدت هزینه گزافی را پرداخت کنید. چنانچه که کارتریجی با جوهر رنگی دارید بهتر است هر از چند گاهی چند نمونه چاپ انجام دهید. کلیه کارتریج‌های جوهرافشان که برای هر رنگ کارتریج جوهر جداگانه در نظر گرفته شده است در معرض خطر خشک شدن هستند.

خاموش کردن دستگاه پرینتر در زمانی که با آن کار نمی‌کنید

یکی از اقداماتی که برای جلوگیری از خشک شدن جوهر کارتریج خاموش کردن دستگاه پرینتر است که در صورتی که با آن کار نمی‌کنید. روشن ماندن دستگاه پرینتر می‌تواند یکی از دلایل خشک شدن جوهر کارتریج باشد. خوب است در زمان‌هایی که با دستگاه پرینتر کار نمی‌کنید دستگاه را خاموش کنید. خاموش نمودن درست و به موقع دستگاه پرینتر با استفاده از دکمه پاور و بعد از کشیدن سیم از پریز برق آن می‌باشد.

راهکارهایی برای جلوگیری از خشک شدن جوهر کارتریج

تمیز نگه‌داشتن دستگاه پرینتر و کارتریج

برخی از دستگاه‌های پرینتر به دلیل تمیز کردن خودکار که در آن دستگاه از هد کارتریج شما مراقبت می‌کند. به نحوی که با فشار دادن دکمه مربوط به دستگاه پرینتر یک صفحه یا دو لایه را با جوهر چاپ می‌کند در صورتی که همه چیز خوب باشد دیگر نیازی نیست نگران باشید. در صورتی که رگه‌های سفید یا رنگ‌های محو شده بر روی صفحات چاپ شده وجود داشت. احتمالا لازم است که شما هد کارتریج پرینتر خود را از نظر مسدود بودن منافذ بررسی کنید.
تمیزکاری پرینتر لیزری و جوهر افشان مراحل مختلفی دارد، برای پاک کردن هر نوع گرفتگی در بخش منافذ ریز موجود بر روی هد کارتریج را جدا کنید و آن را در محلول آب گرم خیس نمایید. در ضمن نیز می‌توانید کیت‌های تمیز کردن و نگهداری پرینتر را تهیه کنید که برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا علاوه بر اینکه از هد کارتریج مراقبت کنید بلکه بتوانید از دیگر بخش‌های دستگاه نیز که ممکن است نیاز به توجه ویژه‌تری داشته باشد به این طریق آن را پاکسازی کنید.
تمیز نگه‌داشتن پرینترهای جوهرافشان می‌تواند باعث افزایش طول عمر دستگاه شما گردد. برای پیشگیری از ورود گردوخاک و مسدود شدن منافذ هد خوب است که به صورت دوره‌ای تمام اجرای پرینتر را با احتیاط کامل و توجه ویژه‌تری تمیز کنید.
دقت داشته باشید که به هیچ عنوان نباید کارتریج را مقابل نور آفتاب قرار دهید تا جوهر آن خشک نشود در ضمن نیز دستگاه پرینتر را مقابل پنجره یا محیط گردوخاک قرار ندهید.

خرید پرینتر‌های لیزری

هنگام خرید دستگاه چاپگر بهتر است پرینترهای لیزری را انتخاب کنید علاوه بر ‌اینکه ‌این دستگاه بسیار گران قیمت است؛ اما بسیار هم کاربردی است. مواد مصرفی موجود در دستگاه‌های پرنیتر لیزری به دلیل وجود ماده‌ای تحت عنوان تونر که بیشتر برای دستگاه‌های پرینتر لیزری پودری مورد استفاده قرار می‌گیرد که از قبل جامد است و مشکل خشک شدن جوهر را به دنبال نخواهد داشت؛ لذا در صورتی که نمی‌توانید هزینه دستگاه پرینتر لیزری را بپردازید؛ چاپ به صورت منظم و دوره‌ای به عنوان بهترین و مناسب‌ترین روش پیشگیری از خشک شدن جوهر کارتریج در نظر گرفته شده است که هیچ هزینه‌ای برای شما به وجود نمی‌آورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *