تاریخ انقضا کارتریج‌

ممکن است شما هم شنیده باشید که می‌گویند کارتریج‌ها تاریخ انقضا دارند، اما این که چقدر این موضوع می‌تواند صحیح باشد یا نه در این نوشته به آن می‌پردازیم. برای پاسخ به این سؤال باید به شما گفت که بله صحیح است؛ زیرا کارتریج‌ها نیز مانند سایر مواد غذایی تاریخ مصرف و انقضا دارد به خصوص زمانی که قرار است آن‌ها را برای مدت طولانی بدون استفاده نگهداری کنید.
در صورتی که از این نوع کارتریج‌ها به خوبی نگهداری نشود کار کردن را برای شما سخت‌تر می‌کنند. به عنوان نمونه، هنگامی که تاریخ انقضا کارتریج‌ از بین می‌رود منجر به از بین رفتن یکنواختی و یکدستی آن می‌باشد. در نتیجه سرعت و کارایی آن از بین خواهد رفت. از جهت دیگر نیز در صورتی که کارتریج تونر خود را به خوبی مراقبت و توجه نکنید باعث می‌شود بعد از پایان تاریخ انقضای کارتریج، بتوانید حتی چند سال دیگر آن را مورد استفاده قرار دهید.

کارتریج تونر

زمانی که موضوع قابل استفاده بودن کارتریج بعد از تاریخ انقضا مطرح می‌شود، ظرفیت کارتریج تونر تا حدودی بیشتر است؛ زیرا به جای اینکه در آن از مایع استفاده شود از پودر استفاده شده است. با این حال نمی‌توان گفت که منظور این است که تاریخ انقضا اهمیتی ندارد. چنانچه که کارتریج مشکل دارد باید حتما بررسی شود زیرا می‌تواند به دستگاه پرینتر شما آسیب و صدمه وارد کند که در این شرایط اگر دستگاه شما خراب شود ممکن است به علت استفاده از کارتریج منقضی شده، نتوانید از ضمانت‌نامه دستگاه نیز استفاده کنید.

تولیدکنندگان دستگاه پرینتر علاوه بر فروش دستگاه می‌توانند به همان مقدار نیز از فروش کارتریج نیز سود کسب کنند. بیشتر شرکت‌ها از فروش و انبار کردن تونر و جوهر منقضی شده پول دریافت می‌کنند. فاکتور مهمی که باید هنگام خرید دستگاه پرینتر به آن توجه می‌کنید این است که احتمالا تونر‌ها بیشتر از اندازه‌ای که انتظار می‌رود می‌توانند عمر کنند، لذا نباید به مدت طولانی کارتریج تونر خریداری شده را بی‌استفاده نگهداری کنید. زمانی که کارتریج به تعداد زیاد در منزل یا انبار خود ذخیره می‌کنید این ریسک را بالا خواهید برد که پیش از اینکه بتوانید از آن‌ها استفاده کنید، منقضی شده‌اند. برای اطمینان از تاریخ انقضای کارتریج از معتبرترین مراکز شارژ کارتریج در اصفهان برای دستگاه پرینتر خود کارتریج تهیه کنید.

کارتریج جوهر

کارتریج جوهر

یکی از نمونه‌های کارتریج‌های جوهر به نام میکرو چیپست‌ها است که نقش کارت‌های کوچک حافظه را ایفا می‌کنند. زمانی که کارتریج به تاریخ انقضای خود می‌رسد، چیپ به دستگاه پرینتر هشدار می‌دهد و از فعال شدن کارتریج جلوگیری می‌کند، حتی در صورتی که کارتریج پر از جوهر یا تونر جدید است.
در صورتی که کارتریج دارای میکروچیپست نبود، استفاده از یک کارتریج منقضی شده می‌تواند منجر شود تا اتصالات مسی که به هد چاپی سیگنال ارسال می‌شود خراب شوند، چون باعث تاب برداشتن این اتصالات می‌شود.

ضمانت‌نامه در برابر تاریخ انقضا

چنانچه که کارتریج شما قابل شارژ و استفاده دوباره باشد، تعجبی ندارد اگر مشاهده کردید که تاریخ انقضا آن پیش از آنکه شما آن را خریداری کنید، به پایان رسیده است. این تاریخ مختص خریدار اولیه است. در حین خرید بایستی به زمانی که کارتریج را خریداری می‌کنید توجه کنید. ممکن است خوب نباشد که آن را در دفتری یادداشت کنید و توجه کنید که کارتریج تونر تا دو سال دیگر بعد از تاریخ خرید مفید خواهد بود.

بعد از تاریخ انقضا

زمانی که جوهر منقضی شد مایع کند و غلیظ می‌شود. در صورتی که از آن استفاده نکنید باعث می‌شود که هد چاپ کثیف شود در نهایت دستگاه پرینتر شما را خراب کند به مرور زمان رطوبت وارد کارتریج می‌شود و باعث خشک شدن پودر می‌شود. لذا با ایجاد رطوبت به داخل تونر مقدار بیشتری از غلیظ شدن و بی‌استفاده شدن جوهر طول می‌کشد. البته استثناهایی نیز وجود دارد که حتی بیش از سه سال قبل از تاریخ انقضا باز هم می‌توان از کارتریج استفاده کرد.

روش نگهداری کارتریج جوهر

نگهداری از کارتریج

زمانی که یک تاریخ انقضا رو به روی شما قرار دارد، شاید به نظر برسد که هیچ کاری برای جلوگیری از انقضای اجتناب‌ناپذیر نمی‌توانید انجام دهید، اما این صحیح نیست. با مراقبت و نگهداری صحیح از کارتریج‌های می‌توانید تفاوت فاحشی ایجاد کنید. تاثیر شارژ بهینه برای دستگاه کارتریج را دست کم نگیرید.

این مسئله در مورد هر دو نوع کارتریجی که در فوق مطرح شد کاملا صدق می‌کند. اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را در بسته‌بندی‌های اصلی قرار دارند. بهتر است کارتریج‌ها را در دمای تنظیم شده و خنک نگهداری کنید؛ زیرا اگر محیط بیش از اندازه گرم یا خیلی سرد باشد باعث خراب شدن پودر و جوهر خواهد شد.

روش نگهداری کارتریج جوهر

  • کارتریج را به صورت عمودی در انبار نگهداری کنید.
  • آن را در مکانی تاریک و دور از نور خورشید نگهداری کنید.
  • مهر و موم کارتریج را ذخیره کنید.

روش نگهداری کارتریج تونر

  • اطمینان پیدا کنید که آن را به حالت افقی در یک مکان مسطح قرار داده‌اید و هیچ عنوان آن را به صورت عمودی قرار ندهید.
  • کارتریج تونر را در مکانی دور از گرد و خاک قرار دهید.
  • به هیچ عنوان اجازه ندهید که کارتریج در مجاورت گازهای خورنده قرار بگیرد.

در صورت شناسایی سنسورها، کارتریج منقضی شده است، احتمال دارد که موجب شود تا پرینتر به علت منقضی بودن کارتریج از فعالیت باز بماند این دلیل به تنهایی لازم است که تا شما تاریخ کارتریج را مورد توجه قرار دهید؛ اما این نکته درباره تاریخ انقضای کارتریج تونر غیر اصل فرق می‌کند. این نمونه کارتریج‌ها که در بسته‌بندی‌های متفاوت هستند غالباً فاقد تاریخ انقضا می‌باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *