جوهر کارتریج پرینتر

در تمامی شرکت‌ها و ادارات و برخی از منازل دستگاه پرینتر وجود دارد؛ اما به دلیل داشتن هزینه‌های گزافی که برای شارژ جوهر پرینتر یا کارتریج چاپگر تقریباً زیاد است به همین علت در این گفتار به مهم‌ترین نکاتی که می‌توانید هزینه‌های شارژ کارتریج را کمتر کنید اشاره می‌کنیم.

چند نکته برای صرفه‌جویی جوهر کارتریج پرینتر

نکات مهم برای صرفه‌جویی جوهر کارتریج پرینتر عبارت است از:

  1. در مواقع ضرورت از دستگاه پرینتر استفاده کنید
  2. استفاده از فونت و سایز مناسب
  3. مطالعه دقیق دفترچه راهنما
  4. صرفه‌جویی در استفاده از جوهر توسط امکانات مرورگرها
  5. صرفه‌جویی در مصرف کارتریج از طریق تنظیمات پرینتر
  6. شارژ کردن کارتریج در محل

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. در مواقع ضرورت از دستگاه پرینتر استفاده کنید

تنها در زمان‌های ضروری از دستگاه پرینتر استفاده کنید. به این منظور است که بعضی از افراد هستند که از مدارکی که خیلی نیاز ندارند پرینت می‌گیرند؛ بلکه می‌توان حتی این مدارک را در حافظه‌ی سیستم کامپیوتر به راحتی ذخیره کرد و هر زمان که نیاز باشد آن را پرینت گرفت.

2. استفاده از فونت و سایز مناسب

در زمان چاپ توسط دستگاه لازم است که از فونت مناسب استفاده شود، دقت داشته باشید که برای چاپ یک مطلب، از فونت‌های ضخیم و نامناسب که جوهر زیادی را از کارتریج دستگاه پرینتر شما مصرف می‌کنند، بر همین اساس خوب است که در انتخاب نوع فونت مناسب دقت ویژه‌تری داشته باشید. چرا که استفاده از آن تاثیرات بیشتری در صرفه‌جویی کارتریج دستگاه پرینتر شما بر جای خواهد گذاشت.

زمانی که قصد دارید که صفحه‌ای از وبسایت خود را پرینت بگیرید. توصیه می‌شود که برای چاپ یک صفحه وب در ابتدا مطلب یا مطالب مورد نیازتان را انتخاب کنید. سپس آن را در قالب برنامه‌ی ورد در حافظه دستگاه رایانه خود ذخیره کنید. در ضمن نیز سایز فونت مطالب مورد نیازتان را به اندازه‌ی 10 تا 12 تغییر دهید. در پایان اقدام به چاپ مطالب موردنظرتان کنید.

صرفه‌جویی جوهر کارتریج پرینتر

در زمان چاپ کردن نوشته‌ها از مطالب مورد نظر خود با اندازه‌ی مناسب استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هرچه فونت مطالب شما سایز بزرگ‌تری داشته باشد و یا نامناسب باشد در هنگام چاپ شما نیاز به مقدار زیادی جوهر خواهید داشت. توصیه می‌شود برای کاربردهای روزانه‌ی خود همچنین چاپ کردن مطالبتان از فونت‌هایی در سایز‌های 10 تا 12 استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که با پرینت گرفتن صفحات وب با استفاده از این تکنیک، علاوه بر اینکه منجر به صرفه‌جویی در میزان مصرف جوهر در کارتریج دستگاه چاپگر می‌شود، همچنین تاثیر فوق العاده‌ای نیز بر روی میزان مصرف کاغذ دارد. قابل ذکر است که علاوه بر رعایت موارد فوق می‌توان پیش از چاپ صفحه وب، با از بین بردن تبلیغات موجود در این صفحات که از دیگر معیارهای بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و نباید آن را از یاد ببرید.

3. مطالعه دقیق دفترچه راهنما

ممکن است در ابتدای امر چندان مهم نباشد، اما با شناخت کامل از چگونگی کاربرد پرینتری که در دسترس دارید می‌توانید تاثیر مستقیمی بر روی میزان مصرف کارتریجتان بگذارد و در مصرف آن تا حدود بسیار زیادی صرفه‌جویی کند.

به عنوان نمونه می‌تواند در بیشتر دستگاه‌های پرینتر برای چاپ کردن پیش‌نویس‌ها از حالت Default و متن‌های عادی از Normal برای چاپ عکس از حالت Best استفاده کنید تا بتوانید در مقدار مصرف جوهر صرفه‌جویی کنید.

4. صرفه‌جویی در استفاده از جوهر توسط امکانات مرورگرها

برای جلوگیری از چاپ بخش‌های کم اهمیت در زمان پرینت گرفتن از صفحات وب، چنانچه که در صفحه وب مورد نظر قرار دارید امکان خوانده شدن در Reader View داشته باشد، می‌توانید از این شیوه استفاده کنید. با انتخاب کردن این حالت در مرورگرهایی مانند Firefox در کنار نوار آدرس، آیکونی با عنوان کتاب وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید عکس‌ها و دیگر بخش‌هایی که ضروری نیستند را به آسانی از دستگاه پاک کنید. در نسخه‌ی بتا مرورگر گوگل کروم نیز این مورد Simplify page نامیده می‌شود.

صرفه‌جویی در مصرف جوهر در کارتریج دستگاه پرینتر

5. صرفه‌جویی در مصرف کارتریج از طریق تنظیمات پرینتر

با توجه به مدل دستگاه پرینتر خود می‌توانید تنظیماتی را انجام دهید که باعث صرفه‌جویی در مصرف کارتریج شما گردد. برای نمونه می‌توان دستگاه پرینتری خاص که چگونگی انجام آن می‌تواند در پرینترهای مختلف متفاوت عمل کند می‌بایستی تنظیمات دستگاه را بر روی منوی  Print> general >Select Printer(اسم پرینتر)> Preferences> properties> Paper/Quality> در این مرحله در قسمت Print Quality را بر روی 600dpi تنظیم کنید > گزینه‌ی Economic Mode را تیک بزنید> سپس OK را بزنید.

به دلیل پیچیدگی نسبتا بعضی از تنظیمات مرتبط با صرفه‌جویی جوهر چاپگر، تعدادی از تولیدکنندگان پرینتر، کلید‌های مستقیم برای چاپ به صرفه ایجاد کرده‌اند. چنانچه که دستگاه پرینتر شما یکی از این نمونه پرینترها است می‌توانید از کلیدهای بالا برای به حداقل رساندن مصرف جوهر و چاپ نکردن صفحات خالی و دیگر موارد شبیه به این استفاده کنید.

6. شارژ کردن کارتریج در محل

چنانچه که دستگاه پرینتر بزرگی در اختیار دارید و یا نمی‌توانید برای تعمیر پرینتر خود به فروشگاه‌های تعمیر پرینتر در اصفهان که شارژ کارتریج انجام می‌دهند مراجعه کنید، توصیه می‌کنیم که از شرکت‌هایی که خدمات شارژ کارتریج در محل اصفهان را به صورت تخصصی انجام می‌دهند، کمک بگیرید.

سایر روش‌های دیگر برای صرفه‌جویی در مصرف جوهر در کارتریج دستگاه پرینتر عبارت است از:

1. استفاده از پرینترهای مجازی به جای چاپگرهای فیزیکی به عنوان نمونه می‌توان به خروجی pdf اشاره کرد که با ارسال آن از پرینت گرفتن و مصرف بیش از اندازه کاغذ و کارتریج اجتناب کنید. بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها برای حفظ حریم خصوصی افراد در مقابل این مسئله مقاومت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند به عنوان مثال کپی کارت شناسایی یا مدارک ثبتی را با فایل الکترونیکی جایگزین کنید، اما پیش‌بینی‌ها نشانگر آن است که در سال‌های پیش رو تمامی‌ سیستم‌ها به این روش انجام می‌شوند.

2. توجه داشته باشید چنانچه که شما از دستگاه پرینتری که دارای کارتریج مجزایی دارد برای چاپ کردن مطالب خود به صورت رنگی، سیاه و سفید استفاده می‌کنید؛ دقت داشته باشید که با پرینتر گرفتن مطالب موردنظرتان در قالب سیاه و سفید، می‌تواند در هزینه‌ها و مصرف جوهر نیز صرفه‌جویی زیادی داشته باشید.

3. به شما توصیه می‌کنیم که برای مطمئن شدن از اتمام جوهر کارتریج در داخل دستگاه پرینتر خود، ضروری است که دهانه‌ی کارتریج پرینتر را توسط یک دستمال مرطوب تمیز کنید. سپس کارتریج دستگاه را مجدد آزمایش کنید؛ چون در بعضی از مواقع با توجه به شرایط و موقعیت این امکان وجود دارد که به علت عملکرد نامناسب کارتریج چاپگرتان، حفره‌های دستگاه دچار گرفتگی شوند این مسئله می‌تواند باعث شود تا دستگاه شما خراب شود و از کار بیفتد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *